När man skall produktionssätta rapporter i Reporting Services finns det enligt det jag har hittat två alternativ:

  1. Använda ‘Deploy’-funktionen i Visual Studio (Report Designer)
  2. Ladda upp rapporterna med hjälp av Report Manager.

Min fråga är då, varför kan man inte skapa ett MSI-paket för att produktionssätta rapporter? Eller kan man det? Nu har jag inte produktionssatt några rapporter än, så det är möjligt det här inte blir en fråga när det verkligen kommer dit, men det känns konstigt. Jag skulle ju vilja deploya mina rapporter till en testmiljö, för att sedan den ansvariga för driften skall kunna ta samma paket och deploya det till verifikationsmiljö och vidare därifrån till produktionsmiljö.

Driften borde inte behöva Visual Studio/Report Designer för att produktionssätta, och att lägga upp rapporterna en och en med hjälp av Report Manager känns konstigt.

Men som sagt, jag har inte utforskat området 100% än, så jag återkommer om det här vid ett senare tillfälle.

