Idag fick jag frågan om jag kunde hjälpa till med en dator som inte ville starta igen. Jaa, duktig som man ju är vill man ju hjälpa till då……startade upp datorn och fick blåskärm ungefär omedelbart….jaha, vi får väl prova boota på annat sätt då….ingen originalskiva (dock en licens!), och jag hittade heller ingen bootbar fin skiva…..nehee, en diskett då…..med Windows 98….jo, då bootade den, men hittade ingen hårddisk..

såhär fortsatte jag mitt trasslande ett tag, men fick ge upp efter ett tag. Men hela tiden tänkte jag att, ‘om jag ändå hadde haft en ultimat bootbar cd-skiva….’. Det här skall väl inte kunna vara så svårt? Jag vill ju bara boota upp maskina och köra ett antivirus-program och lite diagnostik på den.

Så när jag kom hem började jag titta lite, och väldigt snabbt hittade jag ju då ‘Utlimate Boot CD for Windows®’ på sidan http://www.ubcd4win.com/. Och det här är ju *precis* vad jag ville ha tidigare i kväll. Den använder ett ‘pre-install environment’ för att skapa en bas-CD med operativsystem, och sedan lastar man in diverse utilities på skivan. Helt perfekt!

Nu har jag inte testat det här, och det finns säkert andra alternativ också, men principen verkar ju i alla fall helt rätt. Jag skall skapa en sånn skiva så jag har nästa gång någon frågar! Undrar dock hur det är med licenser om jag skapar en skiva med Windows XP som OS?….

