I går gjorde jag det! På min bärbara har jag en Windows XP-installation, och en Windows Vista Dec. CTP. I går bestämde jag mig för att jag skulle installera Windows XP på ytterligare en partition. Bara för att jag inte villa blanda ihop mina jobb-grejer och de spel jag helt plötsligt ville installera…..

Installationen gick bra, men när jag startade upp kunde operativet inte läsa annat än den partition som jag just hadde installerat XP på. Jag hadde räknat med att den skulle förstöra MBR’en på hårddisken, men att jag inte skulle komma åt dom andra partitionerna var jag inte förberedd på….

Alla min 4 andra partitioner är alltså som blåst bort?!?! Jag trodde i alla fall att jag skulle kunna återställa dom genom att göra en annan part. bootbar, men den hittar dom helt enkelt inte. Jag måste ha missat nåt elementärt här känns det som. Jag har ju inte gjort så här förut, men det känns konstigt. På nåt sätt verkar det som att min sista installation skrev över en tabell som håller en översikt över de partitioner som skall finnas på disken och deras startsector. För den partitionen som finns, den finns ju helt på slutet av hårddisken.

Mycket konstigt. Någon som har ett svar?

Jag måste prova köra min ‘Ultimate Boot CD’ igen och se om jag kan hitta igen partitionerna och återställa den som fattas. 🙂

