Ett av problemen med alla nya ‘webbapplikationer’ som börjar poppa upp i form av Gadgets, Widgets och vad dom nu heter på alla ställen, är att jag inte längre har samma kontroll på vart och hur mitt data sparas ner.

En populär ‘xxxget’ är exempelvis en som låter dig titta i din mailbox på Gmail. Men vart sparas mina inloggningsuppgifter då? Jag är i normala fall skeptisk till att låta mina inloggninsguppgifter ligga på servrar ute på internet, men nu blir jag än mer skeptisk. Jag vet ju ofta inte ens vem som har gjort applikationen. Jag vet vem som tillhandahåller själva siten, men sen kan man ju själv göra gadgets till siterna. Och då är det ju upp till den som gör den vart och hur det sparas ner. Och vad jag har sätt finns det inget standardiserad sätt för mig att ta reda på hur mitt data behandlas.

Det enda jag är säker på, är att det inte sparas på *min* dator. 🙂 För då skulle det ju inte vara någon mening i att konfigurera upp en sådan sida.

Men alla dessa applikationer är ju en fröjd att använda. Så jag hoppas det kommer något sätt där jag kan säkerställa att det data jag spar ner i applikationen behandlas enligt mina ‘önskemål’. För jag vill absolut inte vara utan.

