Jag läste precis en artikel om en kille som vill ha allt av godsaker i en ‘drömpryl’ eller ‘drömdator’ som han beskrev det som. Den skall självklart vara en super-PC som bas, telefon, MP3, GPS, dockningsmöjligheter till alla möjliga enheter (skärm, home-entertainment center, ström, lagringsenheter, internet osv…) och ha iprincip oändlig lagringskapacitet. Och den skall inte vara större än en mobiltelefon är idag.

Det här har jag själv också tänkt på en hel del gånger, men slås hela tiden av flera dilemman:

  • Om jag skall ut på krogen, törs jag ta med min ‘super-PC’ bara för att jag skall kunna ringa efter taxi?
  • Samma om jag skall ut och springa/träna, och vill höra på lite musik.
  • Om någonting i den slutar fungera, måste jag troligen lämna in hela grejen för att få det fixat.
    • Kan jag få lånat en likadan medans?
    • Om jag får låna, hur mycket strul blir det för att få in samma innehåll på den som jag har i min?
  • Om jag är bortrest med min super-PC som innehåller alla mina fina filmer, hur gör mina kära hemma när dom vill se på en film?

Och så vidare…….. det här kan man ju spinna på i evigheter. Men det ligger ju på andra sidan självklart mycket i denna önskan om att inte behöva dra runt på en massa prylar bara för att man vill ha en mobiltelefon, GPS, MP3, radio, internet osv med sig när man är ute och reser.

Det som det ofta handlar om i många av fallen är tillgången till information. Och då menar jag information i olika former, från dokument och kartor till filmer, låtar, spel och så vidare. Och allt detta finns i olika format och måste kunna behandlas därefter. Men det man vill kunna är ju att komma åt informationen och använda sig av den oavsett vart man befinner sig. För att åstadkomma det måste man dels kunna behandla många olika typer format, koppla upp sig mot den plats där man har informationen (troligen på internet), hämta information om vart man befinner sig från sateliter för att sedan placcera detta på en karta. Kanske hämta ner andra kartor.

Och sedan vill man ju kunna vara tillgänglig hela tiden. Inte bara skall man kunna ringa. Även via messenger, mail och dyligt skall man kunna nås hela tiden.

Och sitter man i vardagsrummet skall man självklart kunna visa all information på TV-skärmen i stället för den lilla displayen som troligen sitter på manicken. Och man skall använda fjärrkontrollen för att styra allt….

Joda, önskan finns ju, men jag tror, även om jag har sett en del forskningsgrupper som håller på med bitar av det här, att det är en bit kvar till informationen blir så tillgänglig som vi önskar.

