Många är oroliga inför de förändringar som troligen kommer införas i hem-PC systemet. Och en del troligen med rätta. Några leverantörer kommer säkert drabbas rätt hårt, som i dag levererar mycket hårdvara och tjänster som hem-PC paket.

Men det jag tror man måste titta på är att även om andelen hem-PC kommer minska kommer inte mängden såld ‘IT-stöd’, exempelvis hårdvara i form av datorer, minska. Vi kommer nu se en ökande trend med människor som har vant sig med datorer, dels från sina jobb, och även från de hem-PC paket dom har haft tidigare, och kanske nu köpt ut. Alla de som nu går i pension har ofta jobbat en del år med datorer. Eventuellt är de inte så förtjusta i datorer, men de har lika fullt blivit van dessa och det har blivit en del av deras vardag. Man kanske betalar räkningar via den exempelvis, söker upp telefonnummer, hittar billigaste TV’n och så vidare.

Så länge dessa människor har jobbat har dom troligen haft ett jobb där det har funnits en IT-support. Och där har dom hela tiden fått stöd för sina problem. Även hemma, om man har haft en dator där, har man haft en support-funktion genom sitt hem-PC avtal.

Inte kommer dessa människor vilja lära sig hur mera om datorer nu av den anledning, utan dom är troligen villiga att punga ut en liten slant för att ha någon att ringa när det krånglar.

Jo men, säger vissa då, jag har ju bredband, och där har jag ju support. Javisst, har du provat ringa din bredbandssupport?? Nu skall inte jag döma ut alla internetleverantörer och deras support, men jag har hört några historier. Men om vi nu utgår från att supporten fungerar som den skall hos din internetleverantör. Vad säger dom när du inte kan betala dina räkningar? ‘Jo men våra nät fungerar. Kan du surfa? Jaha, men då kan jag tyvärr inte hjälpa dig.’

Just här tror jag det finns en marknad. En support som tar hand om hjälplösa människors IT-problem, i princip oavsett vad det skulle vara. Jag saknar en support där man kan ringa och be dom hitta felet, lösa det och sedan berätta för mig hur jag skall göra. Även om det skulle innebära att ringa min bank för att höra om dom har problem, vilken version av alla programvaror man måste ha och allt annat som kan strula. Jag är övertygad om att många skulle betala en slant för att få den hjälpen när den behövs.

Så jag tror inte supportorganisationer i Sveg och vart dom nu finns egentligen kommer behöva vara oroliga. Det finns nog flera som kommer vilja ta över deras kunskaper. Dels kommer det ju finnas avtal som löper i alla fall tre år till. Och sedan kommer alla internetleverantörer behöva mera folk eftersom man inte längre får support någon annan stans. Och sen kommer rena supportbolag som erbjuder stöd för alla tänkbara situationer.

